על הסכסוך הערבי-ערבי


על הסכסוך הערבי-ערבי

פרשנים ערבים מעריכים שהסכסוך הנצחי האמיתי באזור הוא בין פתח לחמאס, שלא באמת מעוניין להגיע לסולחה עם אבו-מאזן

לינדה מנוחין
28/12/2010 4:02

עורך עיתון א-שארק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון, טארק אל-חמיד, מוצא דמיון בין הטקטיקה של חמאס לזו של ישראל בניהול משא ומתן עם אבו-מאזן. המשותף להם, לדבריו הוא הנטייה להמשיך לדבר גם כשלא קורה כלום, וגם כשאין סיכוי להגיע להישג. לדידו, חמאס לא מתכוון באמת להגיע לסולחה עם אבו-מאזן. לאחרונה אחד מחברי המשלחת של הארגון לשיחות בדמשק הצהיר שהצדדים צריכים תחילה להכין את התנאים למשא ומתן.



הדבר דומה בעיניו של אל-חמיד לדרישות האמריקאיות מהערבים, כשאובמה הגיע לשלטון, לבניית צעדי אמון לקראת המשא ומתן עם ישראל. בעיניו, בעוד אבו-מאזן כן בחתירתו להגיע להבנה עם חמאס כדי שיסתייע בידו לבנות את המדינה הפלסטינית, ארגון הטרור משקר כשהוא אומר שהוא מעוניין בסולחה, רק כדי לא לאבד נקודות בדעת הקהל הפלסטינית והערבית.



ברור לכל שהסכסוך בין שני הפלגים איננו על רקע אידאולוגי צרוף, אלא בעיקר על יוקרה, כסף, ג'ובים ותהילה. אין ספק שדברים אלה ידועים לפלסטינים ולערבים. אך מפליא איך חמאס ממשיך בשלו וזורה חול בעיניהם.



יודעי דבר המקיימים שיחות בשטח אומרים שיהיה קל יותר להגיע להסכם בין ישראל לפלסטינים מאשר לממש סולחה בין חמאס לפתח. הראשון מנסה להראות שאבו-מאזן כושל בהתמודדות מול תמרוני נתניהו, בעוד השני מתכנן אולי מהלך אפשרי של נטישת המשא ומתן ופנייה לקהילה הבינלאומית. כאן קבורה החולשה של חמאס: ככל שאבו-מאזן מתקדם בכיוון הזה, כך מתרחק חמאס מקביעת גורלו של העם הפלסטיני.



סכסוך כמעט נצחי

הסכסוך בין שני הארגונים אינו חסר תקדים בהיסטוריה הפלסטינית. כבר היה סכסוך עיקש בין משפחת הנששיבי למשפחת חוסיני בתחילת שנות הארבעים. הנששיבים אימצו את האנגלים כבני ברית, ובתור נקמה החוסיינים רצו לזרועות הגרמנים.



כנראה שחמאס עושה כעת אותו הצעד כשהוא רץ לזרועותיו של אחמדינג'אד - כך לפחות מזווית ראייתו של ד"ר אחמד מטר, פלסטיני שחי בנורווגיה. הוא



מאמין שהסכסוך בין חמאס לפתח דומה לסכסוך בין טורקיה ליוון - כולם חשבו שהוא ייגמר תוך כמה חודשים, אך מתברר שהוא כמעט נצחי.



נוכח הפילוג הפלסטיני, כבר לפני 70 שנה, כתב מי שחיבר את ההמנון הפלסטיני "מולדתי מולדתי", המשורר הפלסטיני אבראהים טוקאן: "בידינו שארית של עפר, הניחו כדי לא לאבד את זו השארית". השורות האלה נשמעות כאילו נכתבו רק לאחרונה.


תגיות: אבו-מאזן, חמאס, א-שרק אל-אווסט


http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/193/990.html?hp=1&cat=479

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה