דעת מיעוט


דעת מיעוט

איך יתקיים דו-קיום בין מדינות האיסלאם לבין המערב, אם במדינות הערביות לא מתקיים דו-קיום עם המיעוטים הנוצרים?

לינדה מנוחין
10/11/2010 6:50


 בילדותי גרנו בשכונת בתאוין בבגדד מול כנסייה נוצרית. מאוד נהניתי לפקוד את הכנסייה בטקסי חתונה שהיו נערכים במקום, כדי לזכות בשי - קופסה נאה עם סוכריות שנהגו לחלק בסיום הטקס לאורחים. לנו היהודים היו יחסים נהדרים עם השכנים הנוצרים והארמנים. לאורך ההיסטוריה, שתי קבוצות המיעוטים שהיו שותפות לתרומה הנכבדה להתפתחותה של עיראק בתחומי התרבות והמינהל סבלו מנחת זרועו של השלטון.



אחרוני היהודים עזבו עקב הגל האחרון של רדיפות, חטיפות ועינויים של הבעת' בשנות השבעים. בקרב הנוצרים התגבר גל העזיבה אחרי 2003, כשנקלעו בתווך - בין השיעים לסונים. השיא נרשם עם ביצוע הטבח הברברי בתוך כנסייה קתולית בבגדד על ידי אל-קאעידה, שבו רצחו עשרות נוצרים חפים מפשע. המומחה העיראקי עלי אלשבנדר טוען שמדובר בדור השלישי של אל-קאעידה, שלא ניתן לזהותו על פי מראהו החיצוני. הטבח גרר הודעות גינוי של משטרים ערביים ומוסדות דת כמו הסיסתאני בעיראק (אינסטנסיה שיעית), אל-אזהר במצרים, אך נפקד קולה של סעודיה - החממה שהצמיחה את אל-קאעידה מתוך הקיצונים הווהאבים.



במאמר שפרסם ד"ר עבד אלחאלק חוסיין בעיתון א-שרק אל-אווסט הלונדוני, נכתב שהשנאה למיעוטים במזרח התיכון קיימת כבר 1,400 שנה שבמהלכן היא ניזונה ממשפט המיוחס לנביא מוחמד: "אין שתי דתות יכולות להתקיים בסמיכות בחצי האי ערב" - תורה שהקיצונים הווהאבים מבקשים ליישם גם בעידן המודרני.



מסע טיהור אתני שהחל ביהודים ועבר לנוצרים

מאז 2003 נהרגו מאות נוצרים בעיראק ויותר מ-50 כנסיות נפגעו. גל האלימות הביא להידלדלות האוכלוסייה הנוצרית ממיליון וחצי לכדי 200 אלף בשל הגירה לארצות שכנות וגם אירופיות. עוד לפני שהתחולל הפוגרום ביהודי עיראק ב-1941 חוו הנוצרים האשורים בצפון עיראק טבח שהסתיים ברצח 3,000 איש.



הנוצרים בסוריה נחשפו לשלושה גלי טבח במאה ה-19. הקופטים במצרים - הקבוצה הנוצרית הגדולה ביותר במזרח התיכון - חשופים להתנכלויות בשנים האחרונות, ועתה גם אל-קאעידה מאיים עליהם בטרור, על אף המאמצים הרשמיים למנוע את הידרדרות המצב.



בגדה המערבית ובעזה ממשיכה ההגירה הנוצרית. ערבים ליברלים רואים



בגל הטרור מסע טיהור אתני שהתחיל ביהודים במזרח התיכון ועתה עבר לנוצרים. עבד אלח'אלק מאשים את סעודיה שהיא ממשיכה לממן פעילויות פיוס דוגמת כנסים בין-דתיים ולהזרים מצד שני כספים לארגונים קיצוניים בעולם. מעניינות התובנות שהצטברו בעולם הערבי שמדובר בטרור שחוצה גבולות ומצריך שיתוף פעולה בינלאומי כדי לרסן את הקיצונים ולאסור שידורי הסתה בתחנות לוויין וברשתות חברתיות.



מנהלת מכון הדסון לחקר חופש הדת, נינה שיה, תוהה כיצד ניתן ליישב את הדילמה הבאה: איך יתקיים דו-קיום עתידי בין מדינות האיסלאם ובין המערב, אם באותן מדינות לא מתקיים דו-קיום עם המיעוטים הנוצרים?


http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/176/402.html


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה