מי רוצה את המסגד? מעריב 25/8/2010

מי רוצה את המסגד?

תמיכתו של הנשיא אובמה בהקמת המסגד בגראונד זירו מבוססת על תפיסות מוטעות לגבי העולם הערבי, שלרובו דווקא ממש לא אכפת
מספרים שבשנות הארבעים, אישה עיראקית שלא ידעה קרוא וכתוב קיבלה מכתב רשום. היא יצאה לרחוב לבקש עזרה, והבחינה באיש, בעל מראה מכובד, ולראשו מצנפת. ניגשה אליו האישה וביקשה ממנו שיפענח עבורה את הכתוב. דקות ארוכות עברו בלי שהאיש הוציא הגה. הוא סובב את המכתב שמאלה, ימינה, מקרב ומרחיק אותו, תוך סימני מבוכה. פקעה סבלנותה של האישה: "אתה אפנדי מכובד, יש לך מצנפת, ואינך יודע קרוא וכתוב?". נעלב האיש עד עומק נשמתו, הניח את המצנפת על ראשה של הגברת ואמר לה: "בבקשה, תקראי".

הסיפור ממחיש הנחת יסוד שגויה שמצליחה לעתים לתעתע גם בפוליטיקאים, בעיקר בכל מה שקשור לפערי תרבות. ביטוי מובהק לכך ניתן לראות בהחלטה שקיבל נשיא ארצות הברית ברק אובמה לתמוך בהקמת המסגד בקרבת מקום בו קיפחו 3,000 אמריקאים את חייהם בפיגוע התאומים. הנשיא הסביר שהוא הונע משיקולים של חופש דת ופולחן, שהם אבן היסוד בחוקה והתרבות האמריקאית. מתברר שלהחלטת אובמה מתנגדים לא רק מרבית האמריקאים, אלא גם רובו של העולם הערבי.

לאובמה, שמאוחר יותר חזר בו קצת מדבריו, כדאי לדעת שהערבים השאירו את הוויכוח על המסגד לחברה האמריקאית ולא לקחו בו צד. בעיניהם, החלטת אובמה מיותרת וחסרת ערך פוליטי. השיקולים של העמדה הערבית הזאת הם שלמעשה אין אוכלוסייה מוסלמית באזור שתפקוד את המסגד; אין מחסור במסגדים בארצות הברית; מסגד בלב לבה המסחרי של ניו יורק עלול להפוך למוזיאון שומם; הצבת מסגד במקום שהתרחשה בו טרגדיה אנושית נוראית לא רק שאינה משרתת את המוסלמים, אלא עלולה ללבות יצרים נגד האיסלאם ואף לעודד טרוריסטים למעשים דומים.
העולם הערבי לא מתעניין בפרות הקדושות של המערב

העולם הערבי והאיסלאמי מאוכזב מהנשיא אובמה, מאחר שהוא עוסק בנושא זניח מבחינתם, במקום לקדם פתרון של סכסוכים הרי גורל ובראשם הסכסוך הערבי-ישראלי. חופש הפולחן במקום הספציפי הזה זניח מבחינתם. "האמריקאים לא מבינים שהמלחמה בטרור האיסלאמי היא בעיה של המוסלמים ולא של ארצות הברית", כתב הפרשן חדיר טאהר באתר הערבי הפופולרי "אילאף". הוא רואה בשינוי מדיניות ארצות הברית כלפי אזרחיה המוסלמים הכרח למיגור הטרור בתוכה.
לדבריו, כדי שזרועות הביטחון ישיגו שיתוף פעולה של האזרחים המוסלמים, הם חייבים להשתמש באיומים כלפיהם כמו שלילת אזרחותם האמריקאית וגירושם מהמדינה. רק כך לטענתו ניתן לחנך
אותם לאזרחות טובה. הוא קורא לאמריקאים לנטוש תפיסות "רומנטיות" של שמירה על זכויות האזרח המעוגנות בעולם הערכים האמריקאי. מעצבי מדיניות במערב, ולעתים גם אצלנו, מקבלים החלטות שגויות מתוך שיקולים לא רלוונטיים לעולם המושגים של המושפעים מההחלטה בגלל פערי המנטליות בין המזרח למערב.
הפרות הקדושות של המערב, כגון דמוקרטיה וזכויות האזרח, הן לצנינים בעיני העולם הערבי, שברובו לא אימץ את הדמוקרטיה כערך עליון. אל מול שתי החזיתות, הערבית והאמריקאית, המאוחדות ביחסן השלילי לניסיון להקים מסגד בלבה של ניו יורק, עדיף שאובמה יחזור בו מתמיכתו ויתמקד בפתרון יצירתי לבעיות אקוטיות באזורנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה