המופע של נסראללה פורסם במעריב 16.8.2010

המופע של נסראללה

הלבנונים רואים בחקירת רצח חרירי הזדמנות למגר את הרציחות הפוליטיות במדינה, אבל מצד שני, אף אחד לא רוצה לעצבן את נסראללה


"אפילו סרט הודי משכנע יותר מההצגה של חסן נסראללה" - כך תיאר ד"ר אחמד מטר בעיתון הערבי "אילאף" את מסיבת העיתונאים המתוקשרת של מזכ"ל חיזבאללה לפני כשבוע. נסראללה ניסה להטיל על ישראל את החשדות ברצח ראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי ב-2005. הדיווחים בתקשורת העולמית כי אנשי חיזבאללה חשודים במעורבות ברצח, עלולים לסכן את יוקרתו ואת עתידו הפוליטי של הארגון ושל העומד בראשו.



רבים בתקשורת הערבית זיהו סימני עצבנות וחששות אצל נסראללה, לא רק בשפת הגוף ובטון הדיבור, אלא גם באופן הצגת הטיעונים הקושרים את ישראל, כביכול, לחיסול. נסראללה כנראה קיבל את הציון הגבוה ביותר בניסיונו לגייס את דעת הקהל הלבנונית בעד החשדות נגד ישראל. זהו תכסיס מקובל הנפוץ במדינות ערב, שהרי אם אתה לא בעדנו - אתה נגדנו, ומי שטוען שישראל לא אשמה, משמע שהוא פועל לטובת האויב.


אולם הצגת המידע והאיומים המוסווים סייעו, ככל הנראה, רק במעט במסע יחסי הציבור של נסראללה. הפרשנים הערבים תיארו את ההצגה כפוליטית ויומרנית אחרי שמזכ"ל חיזבאללה בנה ציפיות גבוהות אך נכשל בגלל היעדר הוכחות וגיבוב של כמה נושאים שאינם קשורים זה לזה.


נסראללה הרוויח בעיקר זמן. נשיא בית הדין הבינלאומי דניאל בלמר פנה לאלתר לממשלת לבנון וביקש לקבל לבדיקה את החומרים שהוצגו במסיבת העיתונאים. שר במפלגת חיזבאללה הודיע שיעביר את החומרים בלי להתחייב על מועד. ייתכן כי בשל כך יידחה פרסום המסקנות עד השלמת בדיקת החומרים החדשים.

מלחמת ההישרדות של אל-חרירי



ד"ר מטר מציג שאלות רבות סביב נסיבות חיסולן של דמויות פוליטיות בולטות בעקבות רצח חרירי, אליהן לא התייחס נסראללה: מותו של שר הפנים הסורי ראזי כנעאן שבעה חודשים אחרי חיסול חרירי, ועימאד מורניה, ראש הביטחון של חיזבאללה, שנרצח באזור שעליו חולש המודיעין הסורי. בדברים אלה רומז מטר שסוריה הצליחה לתמרן בכישרון רב שלא ידבק בה אף חשד.



הלבנונים, ואולי כל הערבים, היו שמחים מאוד לו התבררו החשדות שמעלה נסראללה נגד ישראל כמבוססות מספיק כדי להציל את לבנון. המבחן שממתין ללבנון הוא הכרעה בין עשיית צדק ובין יציבות פוליטית. אמנם לבנונים רבים רואים בכך הזדמנות למגר את הרציחות הפוליטיות, אך ברור לכל שהחברה הלבנונית על כל חלקיה תלויה במוצא פיו של נסראללה, שהפך לשריף האמיתי בלבנון. הוא כבר הוכיח את יכולתו להביא חורבן והרס על מדינתו.
בימים אלה מועלים תרחישים רבים להצלת את עורו של נסראללה - לא מתוך אהבה אליו, אלא מחשש להרגיזו. לממשלת לבנון יש עניין בשמירת היציבות הפוליטית של הקואליציה בה שותף נסראללה. סעד אל-חרירי, ראש הממשלה הנוכחי, יודע שישראל אינה מעורבת ברצח אביו, אך הוא חייב ללכת על חבל דק שבו ימשיך במתן אמון בבית הדין הבינלאומי מצד אחד, ומצד שני יעמיד פנים שיש עניין ציבורי בחומרים החדשים שהציג נסראללה בכיוון ישראל. זו מלחמת ההישרדות שלו ושל ארצו.

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/145/232.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה