אין אופציה ירדנית - מעריב 22/6/2010


פתגם עראקי אומר :" אני מדבר אליך ביתי, אך את דברי מכוון לכלתי''. המחשה לביטוי ניתן למצוא בנאום לאומה שנשא המלך עבדאללה, מלך ירדן, לפני כעשרה ימים, לרגל יום הצבא הירדני. במהלך הנאום שהוקדש בעיקרו לנושאי פנים, חזר המלך שמונה פעמים על המילה "אחדות". המקבילה הישראלית למילה ביטחון בנאום של מנהיג ישראלי! על פניו, הנאום נועד לתושבי ירדן שחלקם הגדול ממוצא פלסטיני. אך,לאמיתו של דבר, נושא "האחדות" היה מכוון לא פחות לפלסטינים בגדה המערבית ולישראלים.

המלך שלל מכל וכל את האופציה הירדנית, אותה אופציה שקיווה לטפח אריאל שרון כפתרון לבעיה הפלסטינית, באומרו:" לא משנה באילו נסיבות, לא נסכים לאף פתרון של הבעיה הפלסטינית על חשבון ירדן. לירדן לא יהיה כל תפקיד בגדה המערבית ". יחד עם זאת הבטיח המלך לא לנטוש את החובה ההיסטורית של ירדן לתמיכה בפלסטינים עד שיקימו את מדינתם על אדמתם,כדבריו. פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחידי המקובל על ירדן.

המלך עבדאללה אף נזקק להביא לנו תזכורת ממשנת אביו, המלך חוסיין, שנטל על עצמו לפרק את הקשר האדמיניסטרטיבי והחוקי עם ההגדה המערבית ב- 1988. להל"ן התזכורת: " כל מי שמנסה לשחק באחדות הלאומית או להזיק לה , הוא אויבי עד יום הדין, והוא גם אויב של עבדאללה (הבן של חוסיין) ואויב של כל ירדנים" . האופציה הירדנית צפה ועולה כשהשיחות עם הפלסטינים נקלעות למבוי סתום.

ולמה אני בעצם מביאה את דבריו של המלך? מפני שהתקשורת הישראלית נשאבה לסערת המשט והשלכותיו, מבלי להעניק תשומת לב לדברים החשובים שלפנינו. צמרת המדינה כנראה אף היא שקועה, והחמיצה הזדמנות להפיג חששותיו של המלך בהכרזה ברורה שהאופציה הירדנית מתה מזמן. פתרון שתי המדינות כבר זכה לגושפנקה בינ"ל ולא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור גם בנושא עזה. ניסיון אומלל בכיוון הזה נעשה ע"י שר התחבורה, ישראל כץ. השר קרא למצרים לאחרונה, להסדיר את העברת הסחורה הימית לרצועת עזה מנמל פורט סעיד שבמצרים, ואת האווירית - דרך נמל התעופה של קהיר. למה? כדי להימנע מהתרת הסגר על עזה. אומנם עזה הייתה באחריותה של מצרים עד 1967 ,אך תוצאות מלחמת ששת הימים הביאו לכך שהנדוניה של מצרים תעבור לישראל!! הדבר האחרון שמצרים רוצה לשמוע עליו בעיתוי הנוכחי הוא שוב קבלת אחריות על עזה. הדבר עלול לחבל במאמציו של מובארכ להעברה חלקה של השלטון לבנו ג'מאל. מצרים רואה בישראל אחראית על עזה.

חובה עלינו לגלות רגישות כלפי הצרכים של שתי השכנות בכל פתרון עתידי לבעיה הפלסטינית. קונפדרציה עם ירדן ואופציה ירדנית מקומן בספרי ההיסטוריה.כמו שאומרים בערבית אללי פאת מאת, כלומר מה שהיה היה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה